Ulubione książki

  • wyrabianie szacunku do pracy ludzi rożnych zwodów: pracowników księgarni,
  • poznanie sposobu gromadzenia książek: działy tematyczne i ekspozycje książek,
  • utrwalenie znajomości zasad zachowania się w nowym miejscu: stosowanie form grzecznościowych,
  • poznanie znaczenia pojęć: „pisarz”, „ilustracja”, „drukarnia”,
  • poznawanie zawodów ludzi związanych z powstawaniem książki,

Na łące

  • poznawanie środowiska naturalnego owadów,
  • doskonalenie umiejętności przekazywania treści opowiadania według kolejności zdarzeń,
  • poznawanie stadiów rozwoju motyla,
  • poznawanie środowiska naturalnego – łąki,
  • rozpoznawanie wybranych kwiatów występujących na łące i nazywanie ich utrwalenie wiadomości o owadach i zwierzętach żyjących na łące,

Moja mama

  • rozumienie, jakie role pełni mama w domu (dostrzeganie jej codziennych obowiązków i trudu),
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na podany temat,
  • zachęcanie do niesienia pomocy mamie w pracach domowych,
  • uświadamianie więzi emocjonalnej z mamą, jako ważną osobą w życiu dzieci,

Dzieci takie jak my

  • poznawanie niektórych kontynentów świata (narodowości, ogólne wiadomości),
  • wprowadzenie zabaw dzieci z rożnych stron świata,
  • rozumienie, że dzieci mogą różnić się kolorem skory, lecz w rzeczywistości lubią robić
    podobne rzeczy,
  • stwarzanie okazji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia
    uwagi,

Piosenka

1.
− Mamo, czemu słońce świeci?
− Żeby chętnie wstały dzieci!
− Mamo, kiedy spadnie deszcz?
− Nie wiem, zgaduj, jeśli chcesz!
− Mamo, skąd się biorą bajki?
− Może z kryształowej fajki?
− Mamo, ile świat ma lat?
− Tego nie wie nawet świat!

Ref.: Mamo, a ja wiedzieć chcę!
Mamo, proszę, naucz mnie!
Mamo, a ja wiedzieć chcę!
Mamo, proszę, naucz mnie!

2.
− Tato, czemu ryczą krowy?
− To jest sposób ich rozmowy.
− Tato, czemu gwiżdże kos?
− Żeby śmiać się srokom w nos.
− Tato, kto wymyślił grzebień?
− Może kogut… ale nie wiem.
− Tato, ile nóg ma bąk?
− Chyba tyle, co i rąk.

Ref.: Tato, a ja wiedzieć chcę!
Tato, proszę, naucz mnie!
Tato, a ja wiedzieć chcę!
Tato, proszę, naucz mnie!

Wiersz

Jakie to wszystko ciekawe
Był sobie raz ogromny głaz.
Pod głazem piach,
na głazie mech,
a obok drogą,
noga za nogą
szło bystrych chłopców trzech.
Jeden powiada:
− To dziwny kamień.
Drugi już zbadał,
że mech jest na nim.
Trzeci się zdziwił:
− O, tu na piasku
są ślady lisa,
co wybiegł z lasku:
pewnie w kurniku
pilną miał sprawę.
Jakie to wszystko ciekawe!
I poszli dalej.
A dalej – łąka.
W trawie na skrzypkach
świerszcz sobie brząkał.
Wśród kwiatów
zwinna latała pszczoła…
I znów ten pierwszy chłopiec zawołał:
− Widzicie? Pszczółka!
Siadła na kwiatek.
Jakie ma nóżki
dziwne, kosmate.
Drugi się schyla:
znalazł ślimaka.
Trzeci motyla
ujrzał na makach,
motyl wyglądał
jak nieba skrawek.
Jakie to wszystko ciekawe!
Na świecie dziwów
tyle dokoła
i zobaczenia
wszystko jest warte.
Tylko mieć trzeba,
jak ci trzej chłopcy,
uszy i oczy otwarte.
Wiera Badalska,

By Mandy (Dolphin Following Dhow) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons